Saps per què el dia 2 d’abril la ciutat s’il·lumina de color Blau?

Saps per què el dia 2 d’abril la ciutat s’il·lumina de color Blau?

Dia Mundial de la Conscienciació sobre l’autisme.

Cada nit del dos d’abril, la ciutat de Barcelona es tenyeix de blau. Edificis i fonts de tota la ciutat s’il·luminen d’aquest color que s’identifica amb l’autisme, per donar color al Dia Mundial de la Conscienciació sobre l’Autisme.

A la Nit Blava podrem veure il·luminades fonts i edificis de tota la ciutat, des de l’ajuntament de Barcelona, la Sagrada Familia, la torre Agbar, el Liceu, la font de Montjuïc… 25 edificis i més de 40 fonts per tota la ciutat. Una activitat que podem gaudir en família cada 2 d’abril  per acostar-nos a aquest col·lectiu, A més moltes entitats organitzen activitats benèfiques per recaptar diners per oferir suport especialitzat a persones amb Trastorn de l’Espectre Autista  (TEA) i les seves famílies.

Es calcula que el TEA afecta una de cada 100 persones, i s’ha observat que no ha parat de créixer. La seva prevalença ha augmentat a una de cada 81 persones als Països Catalans. S’ha de tenir en compte que el terme autisme no va aparèixer fins finals dels anys vuitanta, i no ha sigut fins al 2017 quan es va declarar el 2 d’abril com dia Mundial de la Conscienciació sobre l’Autisme. Hi ha més persones socialitzades com a homes diagnosticades amb aquest trastorn, encara que això està canviant. Fins fa molt poc, existia una desviació de gènere als estudis:  es pensava que a persones socialitzades com a dones els afectava de diferent manera, ja que es mimetitzava sota el seu rol de gènere, i només es diagnosticaven els casos més greus.

El Trastorn de l’Espectre Autista (TEA)

Aquest any, la campanya porta el lema Un feliç viatge per la vida”, centrant-se en el dret de les persones amb TEA i les seves famílies a gaudir d’una vida feliç. Moltes d’aquestes persones pateixen discriminació en molts aspectes de la vida, a causa de la manca d’informació sobre aquest trastorn a la societat. A Gaia en Igualtat i Diversitat creiem que és important donar les eines per eliminar aquests prejudicis i empatitzar amb aquest col·lectiu present a la nostra comunitat. És essencial conèixer i comprendre les seves necessitats, donar-li’ el suport necessari que els permeti viure feliços i participar en condicions d’equitat en la nostra societat i portar una vida plena i gratificant.

En Genís explica què és l’autisme amb aquest vídeo de stop-motion:
Video: https://youtu.be/aMwCC-TkHPw

Totes les persones som diferents, ens agraden coses diferents, tenim el cabell, els ulls o el nas diferent, la nostra pell és de tonalitats diferents, cada persona és única i això ens fa especials. També tenim cervells que funcionen de diferent manera, la nostra família i entorn també ens dóna vivències que determinen la nostra forma de ser. Les persones amb TEA tenen una forma diferent de veure i comprendre el món que afecta la manera en qué socialitzen, la seva forma de comunicar-se i a la flexibilitat del pensament i comportament. L’autisme no és una malaltia, no es pot curar. El TEA és un trastorn neurobiòlogic que es creu que té origen genètic, pel que els acompanyarà tota la seva vida. És necessari donar-los suport quan són criatures perquè demà siguin adultes amb les mateixes oportunitats.  Poden necessitar diferents tipus d’ajuda en el seu dia a dia segons el grau d’intensitat, no hi ha dues persones amb TEA iguals.

Com són les persones amb TEA i com podem apropar-nos-hi

L’associació Aprenem Autisme descriu les persones amb TEA com a franques, especialistes, amb bona memòria, amb habilitat per trobar i explicitar detalls, amb bones capacitats visuals i són persones molt persistents. Quan els hi agrada una cosa, són molt entusiastes, podem aprendre un munt de coses noves amb elles. Acostumen a entendre millor les coses amb imatges i pictogrames, li poden agradar molt els còmics. De fet, algunes necessiten les imatges per comunicar-se, per això existeixen comunicadors digitals amb imatges, encara que també poden fer servir dibuixos en paper. Cal recordar, però, que no totes les persones amb TEA tenen les mateixes necessitats.

Tema musical:  “Així sóc”, Gerard Heredia i Gerard Aledo

A vegades volen jugar o compartir amb els seus companys o companyes, però no saben com fer-ho. Que algú s’acosti i els demani a què estan jugant quan es troben sols o soles, o els demani si volen participar i acompanyar en entendre les regles del joc, pot ser una manera d’apropar-se.  Per dirigir-nos a una persona amb TEA cal tenir en compte diverses coses. Per exemple, pot ser que hagis de repetir algunes vegades la informació, ja que algunes presenten dificultats de concentració en rebre-la. A més molt sovint  interpreten les coses de forma molt literal, hem de deixar a un costat metàfores, ironies o sarcasmes. Poden no reconèixer el llenguatge no verbal, no entenen l’exageració o les mentides. Hem de ser molts clars a l’hora de comunicar-nos i hem de ser molt sensibles a com ells s’expressen. El seu llenguatge verbal i no verbal no està sintonitzat, és important afegir context i intentar ser el més precís possible.

El 90% de les persones amb TEA tenen un processament sensorial distint. Això vol dir que capten la informació amb més o menys intensitat, de manera que estímuls com el so, la textura o la llum, que per les altres persones poden passar desapercebuts, per ells poden ser molt angoixants o generar-los molta ansietat. A vegades necessiten d’una mica d’espai, i hem de respectar-ho. Una persona amb TEA no està en un altre món, sinó que la seva percepció del món és diferent, i les coses que els fan feliços són les mateixes que a les altres persones, com compartir els seus interessos o sentir-se acompanyades.

Finalment, des de Gaia en Igualtat i Diversitat volem donar valor i celebrar la diversitat com un tret d’identitat de la nostra comunitat educativa. Totes les criatures són diferents, úniques i especials, neixen amb el dret a cobrir les seves necessitats individuals i a desplegar totes les seves potencialitats, peculiaritats i talents, a sentir-se realitzades i respectades, reconegudes i valorades.

Video United Nations Human Rights: Què és el capacitisme?

Respectar la diferència, valorar la diversitat.
Vídeo: https://www.youtube.com/watch?v=vD5pWKwhNt8Ç

Recursos:
Llibre recomanat sobre la diversitat:
“Per quatre cantonades de no res” per Jérôme Ruillier. Ed, Joventut.
El Petit Quadrat vol jugar a casa dels seus amics els Petits Rodons, però no passa per la porta perquè
la porta és rodona com els seus amics! “Hauríem de retallar-te les cantonades!”, diuen els Petits Rodons. “Oh, no! –diu el Petit Quadrat– Això em faria massa mal!” Com ho farem? El Petit Quadrat és diferent. Mai no serà rodó. Un llibre sobre l’amistat, la diferència i l’exclusió amb una proposta gràfica molt original.

20 contes per acostar l’autisme a les criatures

Fonts:
2 d’Abril, la Nit Blava:
https://www.connectatalblau.org/ca/la-nit-blava
Aprenem Autisme:
https://www.connectatalblau.org/es/escuelas
https://www.connectatalblau.org/Power-PRIMARIA.ppsx
Entendre l’autisme:
https://diamundialautismo.com/entender-el-autismo/
Falsos mites sobre el TEA
http://www.autismo.org.es/actualidad/articulo/conocer-respetar-incluir-derribando-falsos-mitos-sobre-los-tea
Gènere i autisme:
https://cambiaelcuento.com/coeducacion/el-autismo-invisible-en-primera-persona/